Školovanje u vrijeme pandemije COVID-19 bolesti u većini zemalja svijeta provodi se obrazovanjem na daljinu. U razmatranju primjenjivosti obrazovanja na daljinu na osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj razini istraživači su usmjereni na prilagođavanje postojećih teorija obrazovanja na daljinu izvorno nastalih u okviru tercijarnog obrazovanja. U nastavi na daljinu dodatna podrška učenicima može doći od učitelja , ali često dolazi i od roditelja ili drugih odraslih osoba u djetetovom neposrednom okruženju, što strukturalno mijenja elemente dominantnih teorijskih okvira . Prepoznamo li samostalnost i samousmjeravanje kao razvojne karakteristike uvjetovane okruženjem u kojem se učenik školuje , moguće je očekivati pomake u razinama samostalnosti i samousmjeravanja učenika. Da bi do navedenog pomaka došlo u značajnoj mjeri nužne su kompetencije učitelja za provedbu odgovarajućih oblika nastave na daljinu . Bez obzira na istraživačka i teorijska propitivanja , važno je naglasiti da je organizacija i provedba nastave na daljinu na svim razinama školstva , koja je pokrenuta u prvoj polovici 2020. godine bila u danim uvjetima najbolji mogući način osiguranja prava na školovanje. Također uvođenje nastave na daljinu u vrijeme pandemije dovelo je do prepoznavanja područja i važnosti takve vrste obrazovanja za učenike, studente , učitelje, roditelje i društvo.
Temeljni teorijski okviri obrazovanja na daljinu
Obrazovanje na daljinu odvija se u međuodnosu učitelja i učenika u razdvojenim okruženjima među kojima je potrebno komunicirati pomoću tehnologije. Polazišna teorija obrazovanja na daljinu je iskustvo tradicionalnog nastavnog okruženja , pri čemu se kvaliteta obrazovanja na daljinu prepoznaje kroz načine i učestalost komunikacija između učitelja i učenika , kao i između učenika samih. Ne postoje posebne teorije obrazovanja na daljinu za osnovne i srednje škole. Postoje prilagodbe teorija obrazovanja na daljinu inicijalno osmišljenih za visoko obrazovanje , a koje se u velikoj mjeri vezuju za razvojne karakteristike odraslih učenika, samostalnost i samousmjeravanje. Dva su temeljna okvira obrazovanja na daljinu koja su razvijena u visokom obrazovanju : teorijski okvir transakcije ( Moore 1980.)i teorijski okvir istraživačke zajednice ( Garrison , Anderson i Archer, 2000). Navedeni okviri mogu biti relevantni kao podrška nastavi na daljinu za učenike osnovnih i srednjih škola jer imaju potencijal za prilagodbu osnovnoškolskom i srednjoškolskom okruženju te strukturu pogodnu za razradu s obzirom na korištenje u suvremenim tehnologijskim okruženjima .
U teoriji transakcijske udaljenosti( Moore, 1980, 1997.) polazi se od dijaloga koji je definiran kao dvosmjerna posrednička komunikacija između učenika i učitelja u okruženju obrazovanja na daljinu . Moore također definira strukturu u kojoj se planiraju ciljevi , postupci i procjene učenja koji se ne mogu lako prilagoditi potrebama učenika , pri čemu nastavni predmeti s manje strukture mogu omogućiti ili zahtijevati više dijaloga. Razine dijaloga i strukture određuju ono što je nazvao učenikovom transakcijskom udaljenosti te utječu na narav i stupanj samousmjeravanja i samostalnosti učenika.
Garrison naglašava razliku između obrazovanja na daljinu koje je usmjereno na principe neovisnosti , samostalnosti i samostalnog određivanja koraka te mrežnog učenja koje je temeljeno na principima konstruktivističkog pristupa. Obrazovni ciljevi više razine pretpostavljaju mogućnost prilagodbe ciljeva učenja , potiču učenike na kritičku analizu sadržaja predmeta u svrhu konstruiranja značenja, a zatim provjeravaju znanje raspravama i djelovanjima.
Ključni element uspješnosti nastave na daljinu je samostalnost učenika , stoga je u uvjetima prijelaza cjelokupnog školskog sustava na nastavu na daljinu potrebno poznavati osobine učenika te dodatno pojasniti pojmovne okvire samostalnosti i samousmjeravanja koji su ključni za razumijevanje postavki nastave na daljinu u osnovnoškolskoj dobi.
Izvor; Školovanje od kuće i nastava na daljinu u vrijeme HR- COVID- 19, Urednici Vladimir Strugar Ante Kolak, Ivan Markić