Prilagodbe teorijskih okvira obrazovanja na daljinu
Uspješna primjena elemenata teorijskih okvira obrazovanja na daljinu u osnovnim i srednjim školama te poboljšanje šansi za ostvarenje željenih ishoda zahtijeva usmjeravanje pažnje na pitanja učinkovitog dizajna nastave na daljinu, vrste podrške za učenike te razumijevanje iskustva učenika s posebnim potrebama. Prepoznamo li samostalnost i samousmjeravanje kao razvojne karakteristike uvjetovane okruženjem u kojem se učenik školuje , moguće je očekivati pomake u razini samostalnosti i samousmjeravanju učenika. Ipak da bi do navedenog pomaka došlo , u značajnijoj mjeri su nužne kompetencije učitelja za provedbu odgovarajućih oblika nastave na daljinu. U provedbi nastave na daljinu u osnovnoj i srednjoj školi od osobitog je značenja odnos između usmjerenosti na promišljanje i znanje učenika o samousmjerenom učenju. Model samousmjerenog u učenja je kod učenika osnovnih škola sastavljen od unutarnjih i vanjskih utjecaja. Unutarnji utjecaji obuhvaćaju osobine učenika kao što su stavovi i raspoloženja, a kojim utječu na način na kojim učenici pristupaju zadatcima te njihovu inicijativu, trud im upornost. Ostali unutarnji utjecaji su strategije osobnog učenja, samoregulacija i metakognitivne strategije planiranja, provjere i razmišljanja. Vanjski utjecaji uključuju kontekst kojim usmjerava i strukturira cjelokupnu istraživačku aktivnost u svrhu postizanja ciljeva i informacijsko-komunikacijske alate.
Različiti autori kao polazište prilagodbe potrebama osnovnoškolske i srednjoškolske nastave na daljinu uzimaju teoriju transakcijske udaljenosti te razrađuju elemente s obzirom na posebnosti provedbe nastave na daljinu u praksi:
- Upravljanje vremenom i opterećenje učitelja- Usmjeravanje na ciljani , smislen , konstruktivan i usmjeren razgovor koji za cilj ima učenje i potiče samostalnost učenika.
- Upravljanje nastavnim sadržajem – Uspješno učenje na daljinu ovisi o prilikama za dijalog i dobro strukturiranim nastavnim materijalima kroz strukturirani nastavni proces( prezentaciju podataka, vještina, stavova i vrijednosti; zadržavanju interesa učenika )
- Motivacija i udaljenost učenika- Audiosnimke i videosnimke , pismene zadaće , forumske rasprave , videokonferencije koriste se s ciljem razvoja analitičkih i kritičkih vještina , vrednovanja te podrške učenicima. Učenici imaju iskustvo pretraživanja informacija na mreži te se brzo snalaze u virtualnom prostoru . Za učenike mlađe dobi manje je vjerojatno da će u nastavi na daljinu biti strpljivi ako nisu motivirani i uključeni u rad.
- Pristupačnost materijala – Individualne potrebe učenika potrebno je zadovoljavati kroz obrazovne ishode , nastavne pristupe te prilagodbu načina procjene znanja . Također je bitno da učitelj razumije pojedinačnu situaciju vezanu za pristup tehnologiji i mreži pojedinog učenika u skupini te da tome prilagodi zadatke i očekivanja.
Izvor; Školovanje od kuće i nastava na daljinu u vrijeme HR- COVID- 19, Urednici Vladimir Strugar Ante Kolak, Ivan Markić